Bra att veta!

Portkod, Lås och Nycklar!
I båda fastigheterna finns ett portkodslås, om man vill komma in i entrén utan nyckel. Portkoden är aktiverad från kl. 04.00 på morgonen till kl. 20.00 på kvällen. Mellan kl. 20-04 kommer man alltså enbart in med sin lägenhetsnyckel. Du kommer alltid in med din lägenhetsnyckel oavsett tidpunkt på dygnet.

Tvättstugan!
Vi har två tvättstugor i föreningen, en i varje fastighet. Du bokar din tvätt-tid med din tvätt-klamp. Tvättstugan hittar du på bottenvåningen.

Bokning av tvätt-stugan
Den 15:e och dagen efter den 28:e varje månad ( sista dagen i månaden) rensar vi alla bokade tider 14 dagar bakåt i tiden.Anledningen är för att inte någon ska kunna ha en stående dag och tid varje månad som kan glömmas av och av det hindra andra från att boka tid kommande månad.

Exempel: Det är den 1/1 och du vill boka en tid den 10/1 men missar att parkera din tvätt-klamp (alltså att ta bort din bokade tid från tavlan och parkera din tvätt-klamp längst ner på tavlan) efter din inbokade tid den 10/1.

Föreningen tar då bort din bokade tid (10/1) den 15/1 samma månad. Alltså inbokade tider parkeras 14 dagar bakåt i tiden (mellan dag 1 och dag 14) den 15:e varje månad. Samma gäller dagen efter den 28-31:a varje månad då föreningen parkerar alla inbokade tider 14 dagar bakåt i tiden (mellan dag 15 och dag 28, eller dagen efter sista dagen i månaden).

Sopsortering
Sopkärlen står utomhus, mellan Forsbackavägen 13 och Kolargränd 3. Gröna sopkärl är till för brännbart och bruna för matrester. Bruna soppåsar för matrester hittar du i garderoben i cykelkällaren. Här hittar du mer detaljerat hur du sopsorterar.

Källsortera
Vill du källsortera finns det två möjligheter, antingen genom att gå ner i gamla soprummet i källaren,  direkt till höger när du går in i källargången från den röda dörren bredvid hissen. Där nere finns det möjlighet att lägga ner

• Glas (läggs i den vita plastförvaringsboxen längst ner till höger)
  • Plast (hård - som mjukplast)
  • Kartonger (gärna i hopvikta)
  • Plåtburkar (konserv- som aluminium).

Vi uppskattar så klart att allt som det har varit mat eller dryck i, sköljs ur.

Har du större saker som möbler och tvättmaskiner går det att forsla bort till Sänkmossens avfallsstation. Från Lasarettat i Fagersta åkandes mot Västanfors (rondellen före järnvägsstationen och före viadukten) svänger du vänster i rondellen, in mot Ängelsberg och efter cirka 1 km, nästan direkt efter villaområdet svänger du vänster. Här är en länk till Vafabs hemsida där du också hittar en karta.

Släpkärra
Föreningen har även en släpkärra som du (som medlem) kan låna. Vill du låna släpkärran, kontakta kontoret, se vidare under fliken Kontakt

Pappersinsamling
Fagersta Södra (en lokal Idrottsförening) hjälper till med pappersinsamling i början av varje månad. Vid informationstavlan nere vid entrén hittar du mer exakta datum. Lägg bara inte ner "ditt bidrag" först före den sista i varje månad. Detta på grund av brandrisken. Du kan även lägga ditt bidrag i en av Fagersta Södras containrar. Den närmaste platsen är vid "parkeringen framför Stövargränd 5C" (se länk), en annan mer central plats är vid parkeringen bredvid Fagersta City (se länk).

Har du övriga frågor kontakta kontoret (se under fliken öppettider).